Sunday, July 3, 2011

Realiti kita hari ini.



Situasi 1 : MasyaAllah ! tengok perempuan nii... pakai baju macam tak cukup kain. jarang sana, jarang sini, semua benda nak bagi tunjuk.. terlurah sana ada, terlurah sini ada... ISH, perempuan macam ni, mati lebih baik. HARAM pakaiannya.. HARAM !!!! itu AHLI NERAKA tu ! AHLI NERAKA !! Orang Melayu macam ni lah, bangang bodoh.. Agama dah kate, ustaz pun dah cakap, kalau berpakaian yang tidak menutup aurat, berdosa hukumnya. Kalau dah berdosa tu , CONFIRM NERAKA JAHANAM ! 


Boleh ke kita decide whether orang tu confirm ahli neraka ? Apa hak kita ? mana tau dia nanti nanti Allah sayangkan dia.. Allah bagi hidayah, pastu dia pun bertaubat dengan taubat nasuha.. alih alih dia lagi banyak beribadah dari kita... Ha, topup dosa lagi kat kita tak pasal2.... Ena bukan backup orang tu , tapi ena cakap yang benar je. tegur tu teguran lah, bukan tegur dengan cara menginsult dia. Berbeza tu.

Situasi 2 : Ala pak ustaz, ustaz tengok je kami ni macam ni.. pakai short skirt, dedah sini situ, jual badan tengah tengah pagi kat LorongHajiTaib ni.. tapi kami ni jaga sembahyang ustaz.. Kami ni baik ustaz, niat lain ustaz.. ustaz tak boleh nak buat cerita sebarangan pasal kami ustaz. kami buat ni nak carik makan.. iyelah.. hidup moden kat kota metropolitan lah katekan.. susah nak survive ustaz.. nak carik makan... kat luar badan kami ustaz tengok je macam ni.. dalam hati kami bersih, hanya DIA sahaja yang tahu ustaz.. Don't judge a book by its cover bak kata omputih ustaz. ( sambil pegang rokok )


ergh . okayyy.. Kalau aku tengah bengang, pastu aku pergi bunuh orang sesuka hati aku.. ( maksud aku bukan bunuh yang berjihad tu eh)... And aku ni jenis memang baiklah! tak pernah tinggal sembahyang, and such as...
adakah aku pun dikira sebagai  luaran nampak je macam tu, membunuh .. tapi baik gila konon confirm syurga? "Tuhan je yang tahu" tu phrase yang bukan sesuka hati je boleh guna eh. kalau dah terang2 buat salah tu, memang salahlah , takleh cakap apa...

ASSALAMUALAIKUM :)
 Telling the Truth is a Revolutionary Act   الاباحة بالحقيقة هو عمل ثوري

Hari ini ena terasa terpanggil nak tulis entry pasal realiti umat manusia dan islam harini. buat explaination dari sudut pemahaman saya sendiri .betul betulkan lah kalau ada yang ena salah.Wallahualam. ena tengok budaya kita dah bercampur aduq dengan budaya luar. dan itu ena tak nampak salahnya. cuma yang salahnya apabila budaya yang bercampur aduk tu telah melanggar hukum hakam yg ditetapkan syariah law. Pening ? okay.. 

For an example, kalau lelaki berpakaian hiphop, I tak nmpak ape yang salahnya kat situ. tapi kalau lelaki yang berpakaian tu ada memakai rantai + gelang emas or perak yang subhanallah besarnya macam rantai besi basikal aku... bukankah macam agak agak =.='.... lagi pulak kesnya, seorang wanita ni...baginya menutup aurat adalah menutup anggota tubuh badan dari dilihat oleh bukan mukhrim.. sekali dia pakai baju atas bontot yang ketat yang bisa menampakkan lekuk lekuk badan dan aku tengok pun dah macam sarung nangka busuk dahh...itu baru part atas, bontot kebawah, dye pakai short skirt, then legging yang memang kaw2 ketat nya tu kan...tambah but or high HELL yeah tinggi nya.. hey, boleh juling mata aku as perempuan punn .. hahaha..!

 tapi tak lari kat lelaki.. lelaki pun tak boleh pakai seluar ketat2 tau.. ha..itu realiti yang semua orang tak berapa nak pandang,, basicnya, aurat lelaki dari pusat sampai lutut kan ? kalau lelaki tu pakai baju ketat..okey sahaja, boleh cuci mata gitu, acewah LOL. : P tetapi pakai seluar yang chikang yang memang takleh bla punye ketat menampakkan bentuk depan belakang dia.. plusie pulak bentuk peha dia.. bukan ke same je macam perempuan yang pakai tutup litup semuanya tapi ketat yang masyaallah la..? ^^ get it ? renung2kan lah ye ~
 eh, nak cakap pasal syariat..kalau nak type pasal undang-undang islam atau syariat agama ni.. setahun pun aku rase tak cukuppp.. ini basically je okay ?

ISLAM ni memanggg universal. You know UNIVERSAL ? 
Mr.Google says universal adalah : عالمي atau sejagat
maksudnya islam ini adalah untuk semua orang , semua yang dalam ALAM. diterima dan untuk sume makhluk di setiap tempat tidak kisah lah iklim kau macam ne.. dekat dalam ais ke, dekat tengah padang pasir, dekat tengah bandar, kota, pekan, hutan dekat amazon, U.S, israel, palestin sekali pun, mahupun di Mars, Pluto, Bulan atau kat Matahari ( okey itu over lah kan), Islam is for all, people. islam is beautiful.

Itulah realitinya. Itulah Islam. dan Allah sudah meletakkan islam ini buat semua makhluknya untuk menganuti dan siap disediakan sekali cara yang berbagai2 yang membolehkan umatnya menyembah Allah. sebab itu lah kita ada mazhab yang berbagai sekarang, Mazhab 4 Imam, iaitu Shafie, Hanafi, Hambali, dan Maliki. I'm not going to cakap about setiap mazhab ni secara details.. just cukuplah anda tahu yang setiap orang ikut hanya satu mazhab. tak bercampur..kenapa ? hm.. tak bolehlah bila sembahyang subuh ikut mazhab Syafie', then Asar nanti ikut Maliki pulakk.. ah sudah...=.='..  mazhab2 ni function dye untuk ikut kesesuaian kita kat tempat kita tinggal..

We are Muslims ... Islam put the lines of religion as a guide for us to live our lives , Kalau nak berpakaian itu, berpakaian lah dengan sebaiknya. tidak salah bergaya. agama pun tak larang. cumanya, berpakaianlah menutup aurat. sudahnya begitu, tidaklah keterlaluan dalam pemakaian kita. tapi pakai ikut kesesuaian. Bukanlah pemakaian yang boleh mendatangkan fitnah. Tapi, apabila dikatakan tidak keterlaluan dalam pemakaian, bukanlah juga bererti kita hanya memakai pakaian yang lusuh dan lama ( tapi tak salah kalau itu sahaja yang termampu ).janganlah pula pakai baju yang lusuh2 kerana mengejar zuhud. salah pula semata-mata nak menunjuk yang kita ni nak berzuhud lagilah pula lain niatnya, bukan ?

gambar ini ade beribu maksud tersirat..kan ?

niat itu yang paling penting. 
semua benda DIA tengok niat.
ape pula kes pakai pakaian memang luas terbuka sampai tak terkira cross sectional area nya, tapi niat dia baik ?? Iyeke baik ? iyeke ? ntah ntah dia macam ni, ntah ntah dia macam tu..?
subhanallah, itu lah ena nak cakap kat sini...
sume amalan dan perbuatan kita Allah nilai dari niat. 
dan apabila dikatakan Allah nilai, maksudnya..Allah sahaja yang berhak menilai kita, manusia. kita sebagai manusia menjalankan tanggungjawab kita sebagai hambanya, dan adalah tugas kita untuk menegur apa yang salah dalam hidup kita ni. tegur diri kita, dan tegur orang lain. Kalau nak tegur, tegur dengan teguran yang berupa teguran bukan menghina....nak perli tu pun okey jugakk ape.. tapi ingatlah,  Bukan hak kita menentukan samada dia itu ahli neraka mahupun ahli syurga,, ingat, Allah saja yang tau bende2 tu.. malaikats pun had no idea tauu. 

" hai munah ! terbukak sana, terbukak sini. Kau ni ahli neraka ni !"
wah wah wah, ganas nya cara tegur. 
" hai munah.sebenarnya agama kita melarang kita memakai pakaian yang sebegitu. adalah ..bla3.."
ah sudah.. panjang pulak kan ?

habis macam mana cara terbaik nak menegur ni ? Bagi ena, cara tegur yang terbaik... adalah mengingatikan balasan ...Cash yang Dia boleh bagi anytime. Ini contoh terbaik yang boleh saya bagi, tapi ini cara teguran paling minima lah.

si A nampak si Unknown ni, pakai tudung, dan pakaian yang boleh lah menampakkan dia tu islam, tapi pakai lengan pendek, dah tu pakai leggings. si Unknown ni tengah dating lah...dengan mamat ni... Si A ni pun lantas berjalan berdekatan dengan si Unknown dan mamat ni..lalu berkata dengan nada yang kuat sedikit biar bagi si Unknown ni dengar...." Ya allah.. panasnya lah tempat ni..aku yang dah pakai litup litup ni pun terasa bahangnya dunia...ape lagilah Akhirat nanti.... lagi lah orang yang freehair, yang buka aurat plussie2 yang langgar hukum hakam kau Ya Allah di dunia ni, alih2 tak sempat nak bertaubat kau dah bagi Cash azab kat dunia ni.."

ha.... boleh paham tak ? agak agak si Unknown tu terasa tak ? ikut orang yang menegurlah,. kalau nak bagi ayat lagi panas pun tak mengapa lah.. tapi janganlah sampai ayat tu ayat yang tidak elok.mencarut sekali bagai.. sampai non muslims cakap kita terrorist la, taksub la ape lah. tak kene gaye memanglah salah. :) buat elok2 barulah orang salute, barulah non muslims kate WOW dekat islam .


"alah kau ni. Macam baik sangat! tak pernah buat dosa ke ? eh jaga tepi kain sudahlah ! kubur kita lain-lain ! "
Ena mengaku ena pun bukanlah baik sangat, sampai tak pernah buat salah langsung.. tapi ana dalam process untuk berubah, Insyallah. doakan lah okey :)
sekian . adios ! :D

9 comments:

  1. lol lol :D agak terasa apabila saya suka tengok wanita/perempuan zaman sekarang :3
    *no offence
    haha

    ReplyDelete
  2. hahaha , orang kata ... tengok sekali rezeki,..bila kita kelip mata , dah kire 2 kali .. so alihkan pandangan...dapat elak dosa..
    so kalau nak tengok.. tengok sekali lama lama lah? LOL! Hehe

    ReplyDelete
  3. lol lol.drpd tgk lame lame, baik tngkap gmbr je terus. boleh tampal kat dinding bilik kan kan? jimat pon,jimat. btw, sorry la eyh tak bace habis, nnti lepas u da buat SUMMARY , baru i bace.
    p/s : summary must less than 60words~ xD

    ReplyDelete
  4. "expressions : muah / hug / macam betul je " ,

    ni macam nak paksa kami(as your viewer) utk mng-Like post ni je?? bkan spatutnya kena ada "suka dgn tidak suka" ke? ;) menipu nii !!
    haha

    ReplyDelete
  5. HAHAHA, nazrin ahmad , saya sayang anda sangat2 ! hahhahahahahahha ! ( expressions saya sangat positive kan ? :P )

    ReplyDelete
  6. nasib baik tak boleh Like :3
    disbbkan tak boleh nak "like", maka dengan sesungguhnya , saya ingin mngatekan bahawa Saya Pun Sayang Kamu , TAPI ... tak sangat sangat la :P
    hahah

    ReplyDelete
  7. haha ! nampak lah kan ikhlas nye tu kan ? XD

    ReplyDelete
  8. hahah.ok la tu -.- tak baik memilih tau.
    Tuhan marah~ X_X

    ReplyDelete
  9. hahahahha , who are you to say that so ?

    ReplyDelete